Sabtu, 25 Oktober 2008

AKU TIDAK PEDULISMA

Mahasiswa hari ini jauh berbeza dengan mahasiswa generasi terdahulu kerana mahasiswa kini mengamalkan prinsip aku tidak pedulisma. Sikap ini dapat kita perhatikan ketika di dalam LRT, di dalam bas, atau di lapangan terbang. Sebahagian besar generasi muda, telinganya bersumbat dengan MP3 Player.Sebahagian yang lain, asyik dengan Portable Playstation.Dan tidak kurang juga yang khusyuk dengan telefon bimbit masing-masing.

Tanpa sedar, gaya hidup kita hari ini kesemuanya menjurus manusia kepada terus menerus berada di dalam ‘dunia sendiri’ lantas hilang kepekaan kepada persekitaran. Semua orang selesa mendengar lagu pilihan masing-masing, selesa melayan rakan-rakan online malah lebih seronok bermain dengan permainan fantasi yang terputus dari realiti.

SUATU KETIKA DAHULU

Ia jauh berbeza dari kehidupan mahasiswa/i sedekad yang lalu. Membeli sebuah walkman (pemain kaset) itu pun, ia sudah dianggap suatu kemewahan. Mendengar kaset juga tidak selancar mendengar MP3. Jumlah lagu terhad kepada 5 lagu bagi sebelah kaset dan keasyikan mendengar hanya bertahan setengah jam, sebelum proses menukar kaset ke side B perlu dilakukan. Tenggelamnya seseorang di dalam dunia sendirinya itu tidak mutlak dan mendalam.

Dengan jumlah lagu yang sedikit, rasa jemu mudah datang. Atau dengan pelbagai sebab yang lain, kita sesekali akan akhirnya menyapa penumpang di sebelah, semasa menaiki bas ekspres. Pendek sahaja perbualan. Tetapi kemahuan untuk menegur orang di sebelah, tanpa sedar telah menanam sifat peduli. Dan kepedulian terhadap persekitaran sememangnya memberikan banyak pengalaman. Kesudian menyapa orang yang duduk di sebelah, banyak memberi input kehidupan dan pengalaman.

HARI INI

Tetapi hari ini segala-galanya sudah berubah.Setiap orang selesa duduk dalam dunianya sendiri. Jika mahu mendengar lagu, iPOD atau MP3 Player kita mampu menyediakan ratusan malah ribuan lagu yang kita minat. Sekali telinga disumbat, kita terus tenggelam dalam dunia yang kita pilih, biar pun untuk perjalanan kapal terbang sejauh Kuala Lumpur ke London.

Jika dahulu, kita bermain Playstation secara ‘berjemaah’, kini pilihan bermain secara individu semakin popular.Apa sahaja yang bersifat perkongsian, semakin terhapus dan terhakis.Semua orang selesa dengan dunia masing-masing. Bukan sahaja hilang minat untuk berbual dan menegur orang di sebelah, malah menegurnya sudah menjadi suatu keganjilan. Mengganggu privacy!

Tanpa sedar, keseluruhan lifestyle kita telah menjadikan kita anti sosial. Kita selesa dengan dunia sendiri. Inilah realiti mahasiswa/I di IPT kini. Oleh itu, sama-samalah kita untuk buat perubahan atas kelemahan kita selama ini. Waallahu a'lam

0 ulasan: