Selasa, 21 Oktober 2008

Taati agama ketika menyambut raya

Menyambut hari raya dalam erti kata bergembira dan bersukacita setelah sempurna berpuasa pada bulan Ramadhan adalah dituntut oleh syarak. Adapun berlebih-lebihan dalam sambutan atau menunjuk-nunjuk seperti mengada-adakan keraian sehingga menjadi beban kepada diri sendiri dan keluarga adalah dilarang. Berbangga dan bermewah-mewah hingga melampau adalah juga dilarang, apatah lagi jika berlaku pembaziran.

Firman Allah yang bermaksud:
(Surah al-Isra', ayat 26-27)

Perihal hiburan memang menjadi kebiasaan apabila tiba hari raya, itulah hari kita hendak berhibur. Dalam acara sambutan raya seperti menjamu selera juga adalah suatu bentuk hiburan. Sambutan raya di Negara kita ditambah dengan bunyi-bunyian, nyanyian, muzik dan berbagai-bagai lagi. Televisyen pula menyiarkan rancangan hiburan sepanjang hari meskipun diselang-selikan dengan sedikit berita dan rencana, pada hakikatnya hiburan itulah yang mendominasi sambutan hari raya selama beberapa hari.

Hiburan sempena hari raya mementingkan nilai estetika yang melampau. Mereka memaparkan kecantikan wanita lebih dari sepatutnya, berpakaian, menari dengan lagu-lagu yang hit sahaja. Apa yang jelas, hiburan-hiburan ini melalaikan. Inilah yang akan membawa kepada perlanggaran hukum syarak.

Seandainya hiburan hari ini khususnya pada hari raya dijuruskan kepada pemujian Allah SWT, menghayati tuntutan Islam berhari raya, mengingatkan kepada nikmat Allah wajib disyukuri dengan memperbanyakkan kerja-kerja taat, maka jadilah hiburan itu sesuatu yang bermanfaat. Oleh itu perlu diperbetulkan semua amalan ini demi mendapat redha Allah.

0 ulasan: