Sabtu, 25 Oktober 2008

Hak Orang Bukan Islam Dalam Negara Islam

Orang bukan Islam yang tinggal di dalam negara Islam dapat dibahagikan kepada dua golongan:

Pertama : Ahli Dzimmi iaitu orang-orang yang tinggal kekal dalam agamanya (bukan Islam) tetapi rela tunduk dan patuh kepada undang-undang negara. Mereka adalah rakyat dan warganegara yang sama tarafnya dengan rakyat dan warganegara dari golongan orang-orang Islam sendiri.

Kedua : Al-Mustakmin iaitu warganegara asing yang dibenarkan tinggal dalam negara Islam secara aman bagi tempoh tertentu. Masing-masing golongan ini mempunyai hak-hak dan tanggungjawab tertentu terhadap negara Islam.

Hak Ahli Dzimmi

Kaedah pertama yang diguna pakai bagi menjalin hubungan dengan ahli dzimmi dalam negara Islam ialah bagi mereka hak seperti yang dinikmati oleh orang Islam kecuali dalam beberapa perkara tertentu sebagaimana ke atas mereka kewajipan sperti yang dipikul oleh orang-orang Islam kecuali dalam beberapa perkara tertentu.

1. Hak Mendapat Perlindungan

Hak yang pertama ialah hak untuk menikmati perlindungan keselamtan oleh negara Islam dan masyarakat Islam dari serangan musuh dari luar dan kezaliman dari dalam negara bagi menjamin keselesaan dan kestabilan hidup.

i. Perlindungan ancaman luar
ii.Pembelaan dari kezaliman dalam Negara
iii.Perlindungan kehormatan darah dan tubuh badan
iv.Pemeliharaan Harta Benda
v.Pemeliharaan Kehormatan Diri
vi. Perlindungan Takaful Ketika Tua dan Miskin

2. Kebebasan Beragama

3. Kebebasan Bekerja

4. Memegang Jawatan Kerajaan

Tanggungjawab Orang-Orang Dzimmi

Setimpal dengan hak-hak yang dinikmati oleh orang dzimmi maka dikenakan ke atas mereka tanggungjawab yang perlu ditunaikan kepada negara. Tanggungjawab tersebutlah dapatlah disimpulkan seperti berikut:

i. Membayar jizyah dan kharaj serta cukai perniagaan
ii. Mematuhi undang-undang Islam di dalam bidang muamalat dan sebagainya
iii.Menghormati syiar-syiar Islam dan perasaan orang-orang Islam

Penutup

Dari huraian tersebut dapatlah difahami bahawa masyarakat bukan Islam sama ada mereka itu rakyat negara Islam diberi hak-hak dan layanan yang adil dan saksama oleh pemerintah Islam.
Perbezaan atau ketidaksamaan mendapat beberapa hak antara warga bukan Islam dan warga Islam tidak beerti perbezaan taraf kerakyatan. Ada beberapa bidang pekerjaan tidak diberi kepada orang-orang tertentu walaupun mereka beragama Islam seperti jawatan khalifah atau ketua negara tidak diberi kepada orang perempuan Islam dan lain-lain. Jadi keadilan Islam kepada semua manusia adalah jelas.

0 ulasan: